Już wiesz, że chcesz nauczyć się
stuntu, ale boisz się zgruzować doszczętnie sprzęt. Co zrobić?
Podpowiemy Ci, jak przerobić twoje wymuskane cacko na hardcore’owego
twardziela.
Na
początku ważna sprawa: nie uchronisz sprzętu przed skutkami każdej
gleby! Nie da rady zabezpieczyć się przed dzwonem przy 100 km/h na
plecy, któremu towarzyszy widok motocykla fikołkującego rotacją
kołowo-boczną. To, co jest możliwe to zminimalizowanie strat albo nawet
zupełne ich zlikwidowanie przy mniejszych glebach. A wierzcie mi, że one
często się zdarzają. Nie stuntuje ten, kto nie glebnął choć raz.
Również niektóre z niżej opisanych przeróbek ułatwią robienie niektórych
trików, bądź tez umożliwią naukę zupełnie innych. A więc zaczynajmy.
Klatka na silnik -
podstawowa przeróbka dla, kogoś kto zaczyna się uczyć. Jeżeli jest
dobrze skonstruowana, potrafi zabezpieczyć silnik i sety podnóżków
przednich. Lepiej więc zamówić klatę u kogoś, kto się dobrze zna na
rzeczy. Źle zrobiona klata potrafi potrzaskać silnik, a co gorsze nawet
połamać nam nogi przy upadku! Zamiast oszczędzać paru groszy, odmów
sobie kilku melanży (chyba, że pijasz tylko Tequilę i Whiskacze – to
wtedy jednego) a za odłożony hajs zamów sobie konkretną klatę. Pewnym
rozwiązaniem są również tzw. „Crash pady”, ale klatka z pewnością lepiej
chroni.
Większa tylna zębatka służy do zwiększenia przyspieszenia i lepszej kontroli podczas jazdy na
gumie. Zmienia to nam charakterystykę dostępności mocy, mamy jej o
wiele więcej przy mniejszych ruchach manetką. Można tez zmniejszać
przednią zębatkę (zdawczą), ale tu mamy małe pole manewru, a łańcuch
bardziej się przy niej niszczy. „Duża pizzę” z tyłu montują prawie
wszyscy jeżdżący stunt. Nie ma to jak powiększony rozmiar. Zmiana o
10-12 zębów jest bardzo odczuwalna i powinna na początku wystarczyć.
Oczywiście, można od razu zamontować zębatę nawet wielkości koła –
zależy jak kto lubi. Przy zmianie wielkości zębatki trzeba także
zwiększyć liczbę ogniw w łańcuchu.
Skrócony wydech
ma dwa zadania. Po pierwsze primo, seryjny wydech ma często taką
długość, że przy bardzo wysokich gumach można nim zadrzeć o asfalt, a
wtedy gleba gotowa. Po drugie primo-ultimo, krótszy wydech mniej się
obija i gnie, ponieważ mniej wystaje. Chociaż i tak nie widziałem
jeszcze żeby w stunt-psie używanym zgodnie z przeznaczeniem był ładny,
nieporysowany i niezniszczony wydech.
Stelaż do 12nastki zabezpiecza tył i pozwala na wykonywanie niektórych trików. Stanowi on jakby
przedłużenie tylnego stelaża. Jest tak skonstruowany, że przyciera o
asfalt , gdy motocykl jest w pozycji pionowej. Najczęściej jego
zamontowanie wymaga ściągnięcia owiewek zupełnie lub ich pocięcia. Co do
stelaży to różni stunterzy stosują tutaj różne rozwiązania. Ci już
jeżdżący bardzo dobrze często wyznają zasadę, że im krótszy tym lepszy-
czyli często montują go krócej niż w punkcie pionowym. Niektórzy
zakładają „roundbary”, które są zaokrągloną wersją stelaży i albo
wystają za tylną owiewkę albo są tak założone, że niemal nie widać ich
spod owiewki. A są tez stunterzy, którzy w ogóle nie zakładają stelaży.
Jak to mówią starzy Rosjanie – jeden lubi kiełbasę, a drugi jak mu nogi
śmierdzą.
Wgnieciony zbiornik umożliwia wykonywanie niektórych trików. Najczęściej wykleja się go jakimś bardzo przyczepnym http://www.phpaide.com/?langue=en
materiałem np. papierem ściernym, gumą antypoślizgową, ogólnie czymś co
utrzyma twój tyłek w jednym miejscu. Zapobiega to ześlizgiwaniu się ze
zbiornika podczas ewolucji (kiedy na nim siedzimy lub stajemy). To
bardzo przydatna przeróbka.
Tylny hamulec na kierownicy czyli inaczej Hand Brake (HB) to bardzo przydatne urządzenie. Ciężko
znaleźć obecnie stuntera, który lata bez niego. Jest on zamontowany
poniżej klamki sprzęgła. Pozwala to na kontrolowanie balansu w pionie,
gdy nasza prawa noga nie znajduje się tam, gdzie konstruktorzy
przewidzieli (np. podczas wykonywania różnych trików). Sprawa polega na
tym, że montujemy drugą pompę hamulcową ze zbiorniczkiem i klamką po
lewej stronie kierownicy. Najlepiej do tego zadania nadają się pompy
radialne, ale zwykłe od japońskich sportów (ale tak mniej więcej po 2000
roku) czy od dużych skuterów też w miarę dają radę. Z tyłu drugi
przewód może być podłączony na dwa sposoby. Albo jest podłączony do tzw.
trójnika przy pompie nożnej, albo do drugiego zacisku na tylnim kole.
Nie bez znaczenia jest również stalowy oplot przewodów hamulcowych.
Trochę innym rozwiązaniem na drugi hamulec jest tzw. Thumb Brake, czyli
„na nasze” hamulec operowany kciukiem. Został on m.in. zastosowany w
prototypie motocykla fabrycznie przygotowanego do stuntu marki KTM.
Jednak pojawił się już wcześniej, a niektórzy stunterzy zza Wielkiej
Wody bardzo chwalą sobie ten wynalazek, jako bardziej praktyczny. U nas w
Polsce jeszcze się ten pomysł nie przyjął, ale kto wie.
Szeroka kierownica -
często stosowana, jednak nie jest to reguła. Przy niektórych trikach
pomaga, przy niektórych przeszkadza. Ogólnie łatwiej nauczyć się jeździć
na jednym kole przy szerokiej kierownicy. Niestety, aby zamontować taką
kierownicę w sportowym motocyklu najczęściej trzeba albo zamontować
akcesoryjną półkę przygotowaną pod szeroką kierownicę, albo ponawiercać
oryginalną półkę i przykręcić do niej wieżyczki. Co do samej kierownicy,
to nie kupujcie tanich aluminiowych (nowa za 70-100 zł), bezfirmowych
albo firm, których nazwa nic wam nie mówi. Są one jak napalona kobieta w
gejowskiej dzielnicy, zupełnie nie na miejscu. Gną się na potęgę i to
jedynie strata pieniędzy. Inwestycja w „kierę” firm typu Afam, Renthal,
Reikon, Pro Taper, czy ogólnie jakiejś renomowanej firmy opłaca się i to
bardzo. Docenicie to przy pierwszej lepszej glebie.
Easy-pull czyli zmiękczacz (ale nie do tkanin) klamki sprzęgła – powoduje zmniejszenie siły potrzebnej do naciskania sprzęgła. Może się
to z początku wydawać przesadą, ale po kliku godzinach strzelania z
twardej klamki nie czujemy czy nadal mamy palce czy też niekoniecznie.
Jak zwykle nie jesteś tu skazany na jedno rozwiązanie, a możesz
przebierać jak przy nowej dostawie w salonie mody zachodniej, czyli po
naszemu lumpeksie. Można założyć akcesoryjną klamkę (np. marki ASAP)
która posiada regulację siły nacisku. Druga opcja to zamontowanie
specjalnego urządzenia (zwanego właśnie easy-pull) na lince sprzęgła.
Trzecia opcja jest najtańsza, przedłużamy ramię zaczepu linki sprzęgła
przy samym silniku.
Skrócone klamki na kierownicy -
czyli nie wychylaj się, bo zginiesz. Seryjne klamki wystają poza obwód
kierownicy i przy nawet lekkiej glebie potrafią się wygiąć lub złamać.
Dlatego zamiast stałego zlecenia na dostawę klamek do naszego sprzętu
zrób to domowym sposobem. Seryjne klamki ponacinaj do połowy grubości
mniej więcej 5 cm od końca, przy glebie ładnie się połamią same końcówki
i po kłopocie.
Jeśli zastanawiasz się nad fajną pożyczką, to koniecznie zerknij na to, co ma do zaoferowania Credy. Dzięki tej firmie zakupiłem sobie taki o to piękny samochód. Dobry samochód to absolutna podstawa! Zerknijcie sobie na stronę internetową tej firmy, mają tam rewelacyjne pożyczki pozabankowe - polecam!
OdpowiedzUsuń47 yr old Legal Assistant Jamal Norquay, hailing from Val Caron enjoys watching movies like "Awakening, The" and Creative writing. Took a trip to Historic Town of Grand-Bassam and drives a Accent. ma dobry punkt
OdpowiedzUsuń